+31 33 494 2280 info@arbodienst.nl
Wat te doen om zingeving te blijven ervaren in je werk?

Er zijn mensen die zich er goed bij voelen om jarenlang hetzelfde werk uit te oefenen. Echter is er ook een grote groep die zich wil blijven ontwikkelen. Wat moet je doen als je vastgeroest zit in je werk of de drive verloren hebt om er elke dag wat van te maken? Veel mensen komen vroeg of laat op het punt dat ze hun baan niet meer leuk vinden.
Wat kun je zelf ondernemen als medewerker? En welke rol speelt de werkgever hierin? Maritsa Buijs, bedrijfsarts bij Rienks Arbodienst, maakte in het verleden de overstap van huisarts naar bedrijfsarts. Zij legt uit wat werkgevers en werknemers zelf kunnen doen om zingeving te blijven ervaren in het werk.

 

Hoe blijf je voldoening halen uit je werk?

Plezier hebben in je werk en er voldoening uit halen, dat zijn belangrijke aspecten voor elke medewerker. Maar wat als je dit niet meer ervaart in je werk? Maritsa: “Probeer vooral te achterhalen waar het aan ligt dat je je werk niet meer leuk vindt. En maak voor jezelf inzichtelijk wat je dan wél zoekt. Het kan lastig zijn om dat te benoemen. Maar door er met anderen over te praten vind je gemakkelijker antwoorden. Maak een overzicht met belangrijke punten van wat je wel en niet wil in werk.”

Onderzoek vervolgens of er mogelijkheden zijn in je huidige werk om het weer leuker te maken. “Dat kan soms al door kleine dingen aan te passen. Kijk of je nieuwe taken of verantwoordelijkheden kunt krijgen. Of zijn er kansen om nieuwe dingen te leren? En dat antwoord ligt niet alleen in het volgen van opleidingen. Soms zijn het bijwonen van kennissessies of het leren van nieuwe vaardigheden ook al prima. Doe bijvoorbeeld eens iets dat je nog nooit gedaan hebt. Stap uit je comfortzone, daar ligt juist de groei. Je leert nieuwe dingen en krijgt andere inzichten. Ga hierover het gesprek aan met je leidinggevende om de uitdaging weer te vinden in het werk. Soms betekent dat juist dat het nodig is om de dingen die minder leuk zijn af te stoten.”

 

Samenspel tussen werkgever en werknemer

Werkgevers zijn over het algemeen bereid om mee te denken omdat zij er zelf ook baat bij hebben. “Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt waar veel bedrijven verlegen zitten om werknemers”, stelt Maritsa. “Er wordt tegenwoordig sneller gewisseld van baan. Dan is het sterk om als werkgever aan te geven dat er doorgroeimogelijkheden zijn. Zorg ervoor dat werknemers betrokken en geïnteresseerd blijven. Een mooi voorbeeld hiervan is het oprichten van werkgroepen. Gevormd door medewerkers, waar zij zich inzetten om processen in het bedrijf te verbeteren. Mensen willen zich vaak gehoord voelen. En het gevoel hebben dat ze wat in te brengen hebben.”

Er ligt in feite een gedeelde verantwoordelijkheid bij leidinggevende en medewerker. “Medewerkers weten vaak van zichzelf wat ze energie geeft of kost. Een leidinggevende heeft het overzicht van wat er binnen het bedrijf mogelijk is. En kan in veel gevallen ook inschatten welke werkzaamheden of ontwikkelmogelijkheden het beste passen bij de kwaliteiten van de medewerker. Dit kan vakinhoudelijk zijn, maar juist ook liggen op gebied van communicatie, ethiek of management bijvoorbeeld. Het is natuurlijk sterk afhankelijk van het type baan. Leidinggevenden kunnen relatief eenvoudig inzicht krijgen en richting geven.”


Samenvattend kunnen we stellen:

  • Medewerker: durf je leidinggevende in vertrouwen te nemen. Spreek je uit over wat je wel of niet wil. Ga samen op zoek om weer voldoening te krijgen in je werk.
  • Werkgever: luister naar je medewerker. Help hem of haar met het maken van een persoonlijk ontwikkelingsplan, kijk op persoonsniveau wat iemand nodig heeft.

Door hierin samen op te trekken vergroten medewerkers hun werkgeluk en gelukkige medewerkers blijven langer aan boord. En dat is gunstig voor werkgevers, zeker binnen deze krappe arbeidsmarkt.


Spreek je uit en ga ervaren

Overweeg je om een carrière switch te maken? Dan is het startpunt wederom om in kaart te brengen wat je wel of niet aanspreekt in werk. Maritsa: “Door de dingen uit te sluiten die je geen energie geven, houd je uiteindelijk de zaken over die wel bij je passen. Ga bijvoorbeeld in gesprek met mensen die het beroep al uitoefenen dat je op het oog hebt. Stel alle vragen die in je opkomen, ook die vragen die niet voor de hand liggen. Of loop een dag mee zodat je met eigen ogen kunt zien hoe het eraan toegaat. Door informatie te verzamelen bij mensen die weten hoe het is om een bepaald beroep uit te oefenen krijg je waardevolle inzichten. En onthoud: geen enkel beroep is perfect. Elke baan kent zijn voor- en nadelen.”


Durf de stap te zetten

Het loslaten van je oude, vertrouwde werk kan onzekerheid met zich meebrengen. Maritsa: “Natuurlijk kan er financiële druk ontstaan en kun je ervan uitgaan dat het omscholen tot een nieuw beroep de nodige uitdaging met zich meebrengt. Onzekerheid of je de goede keuze hebt gemaakt en of je het wel aankunt bijvoorbeeld. Hetgeen bij mij persoonlijk gewerkt heeft is om gewoon te beginnen en stap voor stap door moet zetten. Vaak lijkt de horde die je moet nemen groter dan die daadwerkelijk is.”

In haar omscholing tot bedrijfsarts liep Maritsa zelf ook tegen onzekerheid aan. “Je denkt dat je nog weinig weet over je nieuwe vakgebied, maar mijn opleider was daar vrij nuchter over. Richt je op de dingen die je wel weet, dan kom je al een heel eind. Je weet namelijk altijd meer dan de mensen die het vak niet beoefenen. Die gedachte geeft vertrouwen. Je zult vervolgens langzaam groeien en steeds zelfstandiger worden. Door het maken van vlieguren krijg je het sneller in je vingers. Ook hierbij geldt natuurlijk dat veel praten met collega’s, opleiders en naasten je op weg helpt.”


Richt je op hetgeen je invloed hebt

De buitenwacht kan een mening of oordeel hebben. Maritsa: “In mijn geval viel dat gelukkig wel mee, maar ook ik kreeg reacties als: ‘hoe kun je dat combineren met het gezinsleven’. Mensen zullen wellicht hun vraagtekens hebben en in sommige gevallen zelfs directe weerstand bieden. Het is de kunst om je niet overal druk om te maken. Sommige dingen zijn zoals ze zijn. Richt je vooral op je doel en het pad dat je wil volgen. Dat zijn de zaken waar je direct invloed op hebt.”

 

Dit kun jij zelf doen

Vind je niet meer genoeg uitdaging in je werk? Dit zijn de stappen die jij zelf kunt zetten om hier verandering in te brengen:

  1. Breng voor jezelf in kaart waar je energie van krijgt en wat energie kost.
  2. Ga in gesprek met je leidinggevende om te kijken hoe jij je werk uitdagender kunt maken en/of nieuwe dingen kunt leren.
  3. Durf de stap te zetten en ga nieuwe dingen ervaren.
  4. Richt je hierbij op de zaken waar je zelf invloed op hebt en laat je niet afleiden van je doelen.

Je zult zien dat het bewust benoemen en voor jezelf overzicht creëren een stap in de goede richting is. Net als het bespreekbaar maken. Wil je meer weten over zingeving in het werk? Onze adviseurs Arbo & Gezondheid geven je graag advies.